DEELNAMETIPS

Deelname aan Beurs Eigen Huis is de ultieme manier om bestaande klanten verder aan uw organisatie te binden door middel van één op één contact, uw naamsbekendheid te vergrote en nieuwe contacten op te doen. Echter met alleen een stand bent u er niet. Het succes van een beurs hangt in sterke mate af van de marketing voorafgaand aan een beurs, de uitstraling van uw stand t/m de mensen die de stand bemannen. Met de volgende tips en het stappenplan wordt uw bedrijf klaargestoomd voor deelname aan de beurs waardoor uw doelstellingen behaald kunnen worden.

8 stappen naar een succesvolle beursdeelname

1. Wat wilt u met uw beursdeelname bereiken?

Een beursdeelname is pas succesvol geweest als u voor uzelf heeft bepaald wanneer het een succes is geweest.
Is uw doel directe verkoop, het verzamelen van leads, het maken van afspraken of het genereren van naamsbekendheid? Ga nu of uw doelstelling realistisch is.
Op de beurs krijgt u de gelegenheid om in korte tijd zeer veel nieuwe interessante prospects te leren kennen waarmee u anders wellicht nooit in contact zou zijn gekomen. Grijp die kans!

2. Wat is de beursstrategie om uw doel te bereiken?

Breng de doelgroep in kaart:

  • Hoeveel contacten heeft u hiervoor nodig en wie spreek je dan?
  • Wat wil ik bij deze bezoeker teweegbrengen?
  • Hoe staat dit t.o.v. kennis, houding en gedrag?
  • Hoe vertaalt zich dit naar het resultaat?

3. Hoe past uw beursdeelname in uw marketing- en communicatieplan?

Heeft u een crossmediale aanpak (bladen, beurs, social media, netwerken en pr)
Zorg ervoor dat uw identiteit passend is bij uw stand.
Welke media zet u in voor, tijdens en eventueel na de beurs

4. Hoe is de briefing naar uw personeel?

Zorg dat alle medewerkers in uw stand weten wat uw verwachtingen zijn en geeft ze handvaten om het gezamenlijke doel te behalen.
U kunt nog zo’n doordachte stand hebben, het zijn de personen op de stand die het zullen moeten waarmaken.

5. Denk na over een eventuele beursactie

Organiseer iets dat mensen naar uw stand trekt. Beweging maakt mensen nieuwsgierig, iets wat geluid maakt, entertainment, iets te eten. En wat te denken van de spreekwoordelijke ‘beurs-hebbedingetjes’? het moet iets toevoegen aan uw product/dienst en de medewerkers in uw stand moeten er iets mee kunnen. Gedachteloos cadeautjes uitdelen heeft weinig zin; u trekt er slechts de aandacht van de ‘graaiers’ mee. De ontvanger doelgericht aanspreken, daar gaat het om.

6. Zorg voor een goede follow up

Blokker in uw agenda dagdelen waarin u noteert: “FOLLOW-UP BEURS!” zodat u niet in de verleiding komt om op deze dagen iets ander in te plannen.
Leads zijn bederfelijke waar. Hoe langer je ze ongebruikt laat, hoe minder de waarde.
Tip: Kom uw beloftes altijd na. Wanneer u zegt dat u iets zult toesturen of zult bellen, doe dat dan ook. Met nalatigheid verspeelt u de goodwill die u in uw beursgesprek hebt opgebouwd. Zonde!

7. Evalueer de beurs kort na de beurs

Hoe waren de bezoekers (kwalitatief en kwantitatief) en passen deze in uw gewenste doelgroep?
Heeft u voldoende contacten aangesproken en leads gegenereerd?
Was uw doelstelling realistisch of moet deze worden aangepast?
Had u een sterke stand locatie?
Hoe is de beurs ervaren?
Wenst u nogmaals deel te nemen aan de beurs?

8. Useful tips

  • Zorg voor een duidelijke organisatie en stel één persoon aan als coördinator
  • Gebruik social media voor interactie met je volgers, post berichten/foto’s over het verloop van de beurs. En voeg @beurseigenhuis en #beurseigenhuis toe.
  • Verzamel alleen de nodige info en volg deze snel op. Smeed het ijzer als het heet is.
  • Zorg voor representatieve kleding.
  • Wees creatief en prikkel de zintuigen
  • Wees servicegericht
  • Wees vriendelijk en toegankelijk, dus beperk het gebruik van de telefoon en het nuttigen van eten op de stand tot een minimum
  • Leg de focus op uw product, niet op een bij-product
  • Houd uw stand en productpresentatie overzichtelijk, zet dus niet te veel producten neer en vermijd rommel