Scandinavische Designtrends 2017-2018

 

Als Trendwatcher en interieur designer reist Gaby Fecken langs steden en beurzen om goed geïnformeerd maar vooral ook goed geïnspireerd te worden. Voor deze blog heeft Gaby zich verdiept in Scandinavische Designtrends. Vanuit de koele witten en poederige pasteltinten zie je dat hierin wezenlijke verschuivingen plaatsvinden. Is de Scandinavië trend over z’n piek heen? Lees mee en oordeel zelf.

HemelsBy

 


1. HYGGE

‘Samen in opperste staat van ontspanning en intimiteit zijn. Vaak is er goed eten mee gemoeid.’

 

Hygge is een term die niet te vertalen is, het is een gevoel, een gemoedstoestand. Lekker thuis zijn, samen of alleen. Helemaal senang met jezelf en je omgeving. Een moment van zelfreflectie en bezinning. Kenmerkende meubels die ik daarbij tegenkwam zijn ligbedden in verschillende soorten en maten, soms op hoge poten zodat je voor je raam kunt liggen dagdromen, maar ook in meer kiezelachtige vorm wat uitnodigt tot nieuwe vormen van zitten, hangen of ontspannen. Materialen die hierbij veel terugkomen zijn gekleurd en verweerd glas en spiegels, vormen rond, zacht en organisch.

 


2. UTOMHUS

‘Grenzen vervagen tussen buiten en binnen. De natuur wordt omarmd, rijke materialen herontdekt.’

 

We verweven binnen en buiten leven steeds meer met elkaar. HAY brengt een collectie tuinmeubels uit die binnenshuis zeker niet zouden misstaan en anderzijds zie je dat de natuur en het outdoor leven steeds weer op nieuwe manieren als inspiratiebron voor interieur ideeën fungeert. Paddels (FERM) die gestoffeerde hoesjes krijgen en zo als wanddecoratie kunnen worden toegepast, grafisch behang geïnspireerd door Scandinavische buitentemperaturen.

 

 


3. MINDRE

‘Als reactie op hoge transportkosten en milieu- belasting van import wordt alles dunner, platter, compacter; minder.’

 

De derde trend heeft alles te maken met Flatpacked, een trend die oorspronkelijk ooit in Scandinavië is ontstaan en door IKEA wereldwijd groot is gegroeid. Vorig jaar waren hiervan al veel concepten in Milaan terug te zien – meestal in hout uitgevoerd - maar dit jaar zie je een significante ontwikkeling ontstaan naar gestoffeerde zitmeubels en het kunnen opklappen en demonteren als je iets tijdelijk wilt opbergen. Klaar voor ontwikkelingen als de verstedelijking en flexibel wonen naar 2025 toe zal er binnen deze trend nog veel gebeuren de komende jaren.


4. SAMMEN

‘Als individu of groep kennis delen om vooruit te komen, dat is het nieuwe werken. Samen sterker.’

De laatste trend heeft meer betrekking op werkprocessen dan op producten en gaat over de synergie die ontstaat door nieuwe samenwerkingsverbanden. Het Zweedse bureau Form us with love (http://www.formuswithlove.se)doet eigenlijk niks anders dan ontwerpen in samenwerking met merken als o.a. Muuto en Volvo. Recentelijk hebben ze hierover een expositie gehouden met de produkten die ontstaan zijn uit hun eerste 10 jaar samenwerkingen. Maar ook op de verschillende design academies zie je dat studenten met caravan of bakfiets naar de projecten of locaties toegaan om SAMEN te bouwen of te klussen. Nieuwe manieren van samenwerken van waaruit de mooiste verhalen ontstaan.

Ook binnen deze trend vinden we tot slot IKEA weer even terug. Naast dat ze een nauwe samenwerking met HAY (en Tom Dixon) zijn aangegaan werd daarbij hun alom bekende en iconische blauwe Frakta tas voorzien van een make-over. Samen onderzoeken ze de toekomst van Scandinavisch design.

Ik verwacht dus niet dat Scandinavisch design over z’n populariteitstop heen is. Ik verwacht dat het - zoals we ook wereldwijd op designvlak zien gebeuren – volwassener en rijker wordt. Meer diepte in kleur, warmer, rijker in materiaalgebruik. Terwijl het nog steeds herkenbaar blijft door het weglaten van wat overtollig is. En dat is toch wel één van de belangrijkste stijlkenmerken van Scandinavisch Design.

Wil je meer blogs van Gaby lezen? Abonneer je via http://www.tasteofcolour.com

Wil je je verder laten inspireren op interieurvlak? Bekijk dan de mooie projecten op http://hemelsby.nl